Cadeaus en hun gulle gevers

Joepie, de feestdagen komen eraan! Binnenkort vliegen de cadeaus je weer om de oren! Maar moet je daar eigenlijk wel zo blij mee zijn? Denk aan die zalmroze toiletrolhouder waar je oudtante uren op heeft zitten haken of aan die goedkope oorbellen die een vriendin je enthousiast overhandigt maar waarmee je nog niet dood gevonden wil worden in een steegje op de Wallen. De geslaagdheid van een cadeau is zeer afhankelijk van de schenker ervan. Pas daarom voortaan extra op voor de volgende gulle gevers:

De Brandschadeshopper
Je hebt gevers die zelf louter Hilfiger en Scapa dragen, met bubbeltjes van Lush badderen en wiens keeltjes alleen maar Nespresso koffie verdragen. Voor een ander vinden ze echter een merkloze douchegel van de Action, een Aldiwijntje of speelgoed van de brandschadewinkel meer dan genoeg, vooral als je het er niet aan afziet. Op het eerste oog tenminste, want als je dat badspullie omdraait, ontdek je pas de Tsjechische gebruiksaanwijzing.

De Agressieopwekker
‘Kijk eens even: ik heb de keuken voor je opgeruimd! Die pannen staat voortaan daar bovenin, dat is veel handiger. En ik heb ook een nieuwe afvalbak voor je gekocht want die oude kon echt niet meer. Vind je hem niet enig? Paars met grote gele bloemen is echt de nieuwste mode op keukengebied. Graag gedaan hoor!’
Pas op: deze gever haalt zijn levensvreugde uit het nodig zijn voor anderen. Jouw bedankje is zijn nectar, zijn levenselixer. Vergeet hem nooit te bedanken want je ontneemt hem zijn bestaansrecht en de weigering van zijn cadeau is als een regelrechte doodssteek. Dat wil je toch zeker niet op je geweten hebben? Veel plezier met je paarse afvalbak!

De Omkoper
Er zijn gevers die gelijktijdig met het cadeau de prijs ervan overhandigen. Meestal zuchtend of met de toevoeging ‘Het was wel heel duur hoor, maar ik vond het zó leuk’.
Dit vind ik persoonlijk de allerergste. Het voelt alsof ze je een schuldgevoel willen aanpraten, terwijl jij helemaal niet om dit cadeau gevraagd hebt. Ik moet me altijd bedwingen om niet te gillen: ‘Geef het dan niet! Of houd dan op z’n minst je bek dicht!’
Deze gever wil dat je hem extra aardig vindt omdat hij veel geld aan je heeft uitgegeven. Stiekem hoopt hij dat je hetzelfde bij hem doet. Het kan natuurlijk ook een subtiele hint zijn dat hij jou het cadeaubedrag eigenlijk niet waard vindt.

De Legale Afvaldumper
Dan is er nog de gulle gever die spullen schenkt die hij zelf niet meer hoeft of die hij gratis heeft gekregen. ‘Het is eigenlijk nog best goed. Zonde om weg te gooien. Ik doe er niets meer mee maar misschien is het iets voor jou?’
Eigenlijk bedoelt hij: ‘Ik vind het vies en lelijk en uit de mode en daarom is het écht iets voor jou. Bovendien krijg ik het niet meer in mijn kliko gepropt dus het zou in elk geval handig zijn als je het bij weigering in je eigen kliko dondert.’
Als je er vriendelijk voor bedankt kijkt hij je met een verontwaardigde blik aan alsof hij wil zeggen: ‘Dan moet je het zelf maar weten hoor.’

Tante Til
De laatste gever mag hier zeker niet ontbreken omdat iedereen wel zo iemand in zijn omgeving heeft: De gezellige tante Til die trots een zelfgemaakte knutsel in je handen propt. Uiteraard heb ik het niet over je schattige kinderen die met de tong uit hun mond een hele minuut hebben besteed aan een vingerverftekening, maar over je breiende oudtante, je scrapbookende vriendin of die kennis die in zijn vrije tijd graag vogelkooitjes timmert. Krappe jaren ’80 truien, schreeuwerige schilderijtjes en scheve vogelkooitjes -terwijl je niet eens een tuin hebt- vallen je ten deel. Als jouw reactie in eerste instantie uitblijft (je bent te overdonderd, zullen we maar zeggen), gaat hij je omslachtig uitleggen hoe hij het precies gemaakt heeft terwijl jij fatsoenshalve waarderende kreetjes laat horen, ondertussen je hersens pijnigend waar je dat gedrocht in hemelsnaam op moet hangen zodat het dankbaar overkomt en zonder je smaakvol ingerichte huis te veel geweld aan te doen.

Veel plezier deze feestdagen! En nog een laatste tip: Wat je ook doet, geef nóóit bloemen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam code * * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.